Yhdysvaltain varapresidentti

Kohteesta Wiki 24
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Day2.png Day3.png Day4.png Day5.png Day6.png Day7.png EU.png

Great Seal of the US.png
Tämä artikkeli on osa
Yhdysvaltain hallitus
-artikkelisarjaa.

Yhdysvaltain varapresidentti oli Yhdysvaltain hallituksen toimeenpanevan haaran toiseksi korkea-arvoisin viranomainen. Varapresidentistä tuli Yhdysvaltain presidentti jos virkaatekevä presidentti kuoli, erosi tai jotenkin muuten ei pystynyt toimimaan presidenttinä.

Rooli ja vastuu[muokkaa]

Varapresidentti oli pääneuvonantaja sekä ensimmäinen, josta tulisi presidentti mikäli virkaatekevä presidentti estyisi hoitamsta toimeaan. Vaikkakin kaikki varapresidentit eivät olleen säännöllisesti mukana päätöksentekoprosessissa (tästä päätti kullonkin hallitseva hallitus), neuvonantajan rooli oli 24:ssä selkeä, kuten myös tosielämässä, jossa Al Gorella ja Dick Cheneyllä oli avainrooli päätöksentekoprosessissa.

Merkittäviä varapresidenttejä[muokkaa]

Kuva Nimi Palveli aikana Status
John Adams Kuollut
Allison Taylor mainitsi 7. päivän aikana.
LBJ Kuollut
Elizabeth Nash luki LBJ:n elämäkertaa ennen 1. päivää.
Prescott.jpg James Prescott 2. päivä
3. päivä
Elossa
James Prescott oli presidentti David Palmerin varapresidentti. Kun Prescott otti 25. lisäyksen käyttöön, hänestä tuli tilapäisesti virkaatekevä presidentti. Kuitenkin Palmer sai virkansa myöhemmin takaisin ja Prescott tarjosi eroaan. Palmer ei suostunut hyväksymään sitä ja Prescott jatkoi varapresidentin virassa. Ironisesti piakkoin sen jälkeen Palmeria vastaan tehtiin salamurhayritys, joka mahdollisti Prescottin pääsemisen virkaatekeväksi presidentiksi.
CharlesloganS6.jpg Charles Logan 4. päivä Elossa
Charles Logan oli varapresidenttinä 4. päivän aikana, palvellen presidentti John Keelerin alaisuudessa. Kun Air Force Onea vastaan tehtiin hyökkäys eikä Keeler voinut enää jatkaa virassaan, Logan vannottiin presidentiksi.
Halgardner2.jpg Hal Gardner 5. päivä Elossa
Kun Charles Logan vannottiin presidentiksi presidentti Keelerin työkyvyttömyyden vuoksi, Hal Gardner valittii varapresidentiksi. Gardner, joka piti virkaa 5. päivän ajan, vannottiin presidentiksi kun Logan pidätettiin maanpetoksesta.
NoahDaniels.jpg Noah Daniels 6. päivä Elossa
Noah Daniels oli varapresidenttinä 6. päivän aikaan, palvellen äskettäin valitus presidentti Wayne Palmerin hallinnossa. Reed Pollockin liittolaiset Washingtonissa työskentelivät Palmerin poistamiseksi virastaan ja Danielsin saamiseksi presidentiksi. Kun Palmeria vastaan tehtiin salamurhayritys, Danielsista tuli virkaatekevä presidentti.
MitchellHayworth.jpg Mitchell Hayworth 7. päivä Elossa
Mitchell Hayworth oli varapresidenttinä 7. päivän ajan. Sekä Larry Moss että Renee Walker niin kuin hänen apulaisensakin kysyivät häneltä pitäisikö heidän mennä sisälle Valkoiseen taloon ja pelastaa presidentti Taylor vaiko ei.